Yargılanmak!

Her ne kadar hukuki bir kavram olsa da duygularımızı tarif etmekte çok sık kullanırız. Günlük hayatta ön yargı, yargısız infaz gibi ifadeler bazı duygularımızı çok iyi tanımlar. Özellikle anlaşılmamak, eleştirilmek, dinlenmemek gibi duygularla çok iç içedir. Bu kadar önemli ve sık kullanılan bir ifade psikolojimizde düşündüğümüzden daha etkilidir.

Ailemiz, eşimiz, sevgilimiz, arkadaşımız gibi en yakınlarımız bizlere ön yargılı davrandığında doğru anlaşılmak için kendimizi anlatmaya çalışırız. Bazense artık umudumuz kalmamıştır ve hiçbir şey paylaşmayız. Bu iki farklı uç durum da bizlerde duygusal tahribat yaratabilir. Bundan sonraki paylaşımlarımızı önemli ölçüde sınırlar ve giderek yalnız hissetmeye başlayabiliriz. Duygu ve düşüncelerimizi bastırmak zamanla depresyon ve anksiyete gibi hastalıklara davetiye çıkarır ve kendimizi istemediğimiz bir döngüde buluruz. Peki bir çözüm var mıdır?

Evet! Hiç yargılanmayacağımız, ne söylersek söyleyelim eleştirilmeyeceğimiz ortam terapidir. Toplumun, bireyin, inancın, kültürün, geleneğin değer yargıları terapide yer almaz. Terapist tüm bu kişisel düşünce ve inançlarını kapının dışında bırakır ve yalnızca bir terapist/psikolog olarak o koltukta oturur. Tüm eğitimi de bunun üzerine kurulmuştur. Diğer insanların yargılayacağı hatta kendinizi yargılayacağınız, eleştireceğiniz konuları dahi yargılamamak; onları koşulsuz dinlemek ve anlamak terapinin en temel özelliğidir.

Bu sayede tüm duygu, düşünce, hayal, hatıra ve fantezilerinizi paylaşabilirsiniz. Hazır hissetmediğinizde hiçbir zorlamayla karşılaşmazsınız. Neyi, ne kadar paylaşacağınız tamamen sizin kontrolünüzdedir. Böylece duygularınızı artık bastırmak zorunda kalmazsınız ve ileride yaşayabileceğiniz birçok psikolojik rahatsızlıktan da korunmuş olursunuz. Bu nedenle kendi iç dünyanıza büyük bir yatırım yapmış olursunuz.

Bilinenin aksine terapiye gelenlere “hasta” ünvanı verilmez; “danışan” denir. Çünkü terapiye geldiğinizde ilk amacımız bir hastalık tanısı koymak değil sizi anlamaktır. Hiçbir tanıya sahip olmadığı halde kendini tanımak, keşfetmek, hayata bakış açısını genişletmek için terapiye gelen birçok birey vardır.

Sizler de başvurmak ve bilgi almaktan çekinmeyin!

Uzm. Klinik Psikolog